Ga naar de inhoud

Gebruik van cookies voor marketing en re-marketing, hoe zit dat?

Cookies stellen een adverteerder in staat om gericht te adverteren binnen hun eigen site of op een site van derden. Op een generieke webpagina zoals nu.nl of marktplaats herkent de cookie bijvoorbeeld de schoenenliefhebber en kan hem of haar een persoonlijke advertentie worden getoond. Dit is handig want je hebt zo meer effectieve advertentieruimte. Het maakt namelijk niet uit of u op de homepage staat met uw advertentie.

Cookie-marketing duidt dus op de praktijk waarbij webbezoekers gericht en persoonlijk worden benaderd met content of aanbiedingen op basis van hun surfgedrag. Dit kan binnen de eigen site van een organisatie en op de sites van derden, waar de adverteerder een advertentie uitserveert aan bepaalde profielen. Dit mag op basis van toestemming die wordt uitgevraagd in de cookiebanner van de adverteerder of de derde website indien een adverteerder daar adverteert.

Er bestaat ook zoiets als re-marketing. Bij re-marketing wordt op de site van een adverteerder een third party cookie geplaatst bijvoorbeeld van Facebook of Google, die de bezoeker die de site van de adverteerder heeft verlaten, op een later moment herkent op het Facebook of Google platform en hem hier nog eens een advertentie van de adverteerder laat zien. Dit mag op basis van toestemming die wordt uitgevraagd in de cookiebanner en de toestemming die de platformen hebben gevraagd voor deze advertenties in hun platform.