Ga naar de inhoud

Gedragstargetten zonder cookie, kan dat?

Dat is even de vraag. De platformen zijn bezig met het ontwikkelen van technieken waarbij targetting en re-targetting mogelijk blijft maar niet meer op individueel niveau, maar op groepsniveau. Privacy technisch zijn er wel wat onduidelijkheden. Het is nu al mogelijk om gedragsmodellering te doen op basis van niet identificeerbare pings die naar een platform worden gestuurd: zoals timestamp, user agent, referrer en geaggregeerde informatie zoals click informatie en page loads. Op basis van die anonieme data wordt dan een gedragsmodel voor een bezoeker gemaakt op basis waarvan hem toch gerichte content kan worden getoond. Dus ook met gedragsmodellering wordt een profiel gemaakt dat bedoeld is om bezoekers te individualiseren, ook al kan je hem niet identificeren. Daarnaast valt de techniek, het sturen van pings, vermoedelijk onder de reikwijdte van de cookiewet. Die geeft aan dat als je informatie uitleest van de randapparatuur van een bezoeker, hiervoor toestemming vereist is. Behalve als dit noodzakelijk is voor het leveren van de dienst of om communicatie over een netwerk mogelijk te maken. Die pings kunnen wel technisch noodzakelijk zijn maar worden nu ook commercieel gebruikt. De vraag luidt dus of gedragsmodellering de tand de tijds doorstaat.