Ga naar de inhoud
3 juni 2019 • Nieuws

Fondsenwerving via telemarketing moet echt beter…

Zonder dat de telemarketeer het zich realiseert, is het natuurlijk een nachtmerrie om mij te moeten bellen. Gelukkig maar dat ze het niet weten. Niet dat ik ieder woord op een weegschaaltje leg, maar ik ben wel bovenmatig geïnteresseerd in de boodschap en de toon van het gesprek. Zo belde mij vanochtend een nette dame van de “Stichting LDGVZK – Laat Dingen Gebeuren Voor Zieke Kinderen” (zo heette het goede doel natuurlijk niet echt). Vast een puik gesprek zou je verwachten, maar ze miste nogal wat kansen. De vraag is of zij daar iets aan kan doen.

import62-Callcenter

Het gesprek

“Met Patrick.”

“Goedemorgen met Carola Jacobse (dit is natuurlijk niet haar echte naam) van de Stichting LDGVZK. Ik ben op zoek naar mevrouw S. Zuijderwijk.”

“Die is niet aanwezig.”

“Oh dan ben ik later wel terug. Dan ben ik nog wel even verplicht u op uw rechten in Telemarketing te wijzen. Als u nog even aan de lijn blijft dan krijgt u een bandje, waarin u het recht van verzet en inschrijving in het bel me niet register wordt aangeboden. Hartelijk dank.”

“OK bedankt.”

Wat gaat er mis?

Vreemd gesprek in mijn ogen. Allereerst heet mijn vrouw al sinds 2002 geen Zuijderwijk meer. Datakwaliteit is alles in deze. Daarnaast hoeft “dat bandje” niet te worden aangeboden als er een concrete terugbelafspraak wordt gemaakt. Het bovenstaande voorbeeld illustreert heel mooi waarom. Het past niet in deze situatie. Pas als er echt een inhoudelijk gesprek wordt gevoerd moet je de rechten in telemarketing aanbieden.

Lees verder op fondsenwerving.org


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.