De Fraudehelpdesk constateert dat steeds meer Nederlanders slachtoffer worden van nepklantenservicesites. Het is een variant van de helpdeskfraude, waarbij consumenten worden gebeld door helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft en beweren dat er een probleem is met de computer. Het verschil is dat consumenten de bedrijven zelf bellen.
Fraude via nepklantenservice neemt toe

Om het probleem op te lossen, vertellen de veelal Engels sprekende klantenservicemedewerkers dat ze wel even moeten mee kijken op het computerscherm. Slachtoffers worden naar een betaalpagina geleid en via slimme manipulatie zijn ze vervolgens een paar honderd euro kwijt.
Websites als klantenservicetelefoonnummernl.com claimen de helpdesk te zijn van vele grote bedrijven waaronder Gmail, Hotmail, HP, Dell en Amazon. Sommige van deze bedrijven (Gmail, Hotmail) hebben geen telefonische helpdesk. De neppe helpdesksites staan hoog in de zoekresultaten van Google.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.