Ga naar de inhoud
10 december 2020 • Nieuws

Google en Amazon krijgen 135 miljoen boete voor advertentiecookies

De Franse privacywaakhond CNIL legt Google en Amazon boetes op van respectievelijk 100 en 35 miljoen voor het plaatsen van advertentiecookies zonder toestemming van de webbezoeker. In beide gevallen werden al cookies geplaatst zonder dat de bezoeker actief – door middel van een handeling – akkoord moest geven. Daarnaast was de informatie die gegeven werd over de cookies te summier om hierover een geïnformeerd besluit te nemen, aldus de CNIL.

import450-boetes

Cookiebanner krijgt dikke onvoldoende

Het onderzoek richt zich op de sites amazon.fr en google.fr. De CNIL stelt dat op beide sites niet is voldaan aan het wettelijke vereiste voor informeren over en toestemming vragen voor cookies. De CNIL verwoord het als volgt:

“Als een webbezoeker google.fr bezocht, werd onderaan de pagina een informatiebanner weergegeven met de volgende opmerking ‘Privacyherinnering van Google’, daarbij stonden twee knoppen: ‘Herinner me later’ en ‘Nu openen’ . Deze banner gaf de bezoeker geen informatie over cookies die al wel waren geplaatst.”

De cookiebanner van Amazon had de tekst: Door deze website te gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies waarmee wij u onze diensten kunnen aanbieden en verbeteren. Lees meer. ” De CNIL vindt deze informatie te algemeen. De webbezoeker begrijpt aan de hand hiervan niet dat er cookies worden geplaatst om gepersonaliseerde advertenties te laten zien.

CNIL maakt strategische keuze

Het is opvallend dat de CNIL Google en Amazon beboet op het gebruik van cookies op hun eigen url’s. Want Google heeft met haar analytics en display cookies juist ook bereik op een veelvoud aan publisher sites. Maar bij dit gebruik zijn de cookies van Google first party cookies. Dat wil zeggen geplaatst onder de verantwoordelijkheid van de publisher. En dat leidt altijd tot discussie wie er nu verantwoordelijk is voor het vragen van toestemming en het verstrekken van informatie. Waarschijnlijk is het dus een bewuste keuze om de eigen url’s van de partijen onder de loep te nemen.

Onduidelijk of Google en Amazon werkwijze aanpassen

De CNIL heeft  Google en Amazon drie maanden gegeven om hun praktijken aan te passen. Voor iedere dag na die termijn dat de overtreding voortduurt, eist de CNIL nog een bedrag van €100.000. Woordvoerders van de bedrijven laten in hun reacties in het midden of zij nu ook hun werkwijze gaan aanpassen.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u meer informatie over advertentiescookies? Neem dan contact met ons op.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.