In tegenstelling tot concurrerende browsers zoals Firefox en Safari, gaat Google niet meteen over tot het blokkeren van de cookies. Volgens Google heeft dat onbedoelde consequenties die negatief kunnen uitpakken voor zowel gebruikers als het gehele web-ecosysteem. Het bedrijf omschrijft de stappen van Mozilla en Apple op dit vlak als abrupt. Deze zouden de inkomsten van door advertenties ondersteunde websites ondermijnen en de adoptie van vage technieken zoals fingerprinting stimuleren. Volgens Google kan dat juist de privacy en de controle van gebruikers beperken.

Google heeft hier de vorig jaar geïntroduceerde Privacy Sandbox-voorstellen voor bedacht. Deze zijn volgens het bedrijf bedoeld om adverteerders nog altijd de mogelijkheid te geven om gebruikers gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen, waarbij de internetgebruiker de mogelijkheid krijgt om zo weinig mogelijk over zijn browse-activiteiten te delen. Als onderdeel van de plannen voor de Privacy Sandbox is er naast een budget tegen fingerprinting ook het plan om api’s te gebruiken om adclick-conversies te meten. Google zegt dat het tegen het einde van dit jaar begint met het testen van het meten van de conversie, zonder dat de adverteerder een gebruiker via tracking hoeft te volgen.

Lees verder op Tweakers.net