Onlangs sprak ik een familielid die was overgestapt van energiebedrijf, omdat hem een fikse korting op aanschaf van producten werd
geboden in een bekende winkelketen. Hij was een zogenaamde
‘slaper’. Nog nooit eerder overgestapt en had op basis van dit
aanbod de stoute schoenen aangetrokken. De verkoopster van het energiebedrijf maakte een prijsvergelijking met z’n huidige
aanbieder, was eerlijk en gaf aan dat het hem nauwelijks iets ging
opbrengen in prijsverschil. Maar de incentive was dermate aanlok­
kelijk dat hij evenwel overstag ging.

Duurzaamheid en innovatie?

Het is misschien wat ontluisterend, maar als consumenten besluiten
om te veranderen van telecombedrijf of energiebedrijf gebeurt dat
vaak op basis van prijs. De laagste prijs in combinatie met een mooi
cadeau. Duurzaamheid en innovatie zijn geen overweging bij een
overstap voor de massa. De aanbieders van consumentendienstver­
lening strooien dus met cadeaus om de gunst van de klant te winnen.
Zo worden er ‘gratis’ telefoons weggegeven bij een mobiel telecom­
abonnement en bijvoorbeeld ‘gratis’ iPads en slimme thermostaten
bij energiecontracten. Feitelijk komt het voor in alle sectoren. Ook
uitgevers van dagbladen geven iPads weg bij jaarabonnementen op
de krant. consumenten gaan er helemaal voor. Iedereen blij. Of toch
niet?

Gratis is koop op afbetaling

De Hoge Raad deed op 13 juni 2014 uitspraak in een zaak waarbij een
jonge dame op één dag twee ‘gratis’ gsm­-toestellen had afgenomen
(Blackberry’s ter waarde van € 475 per stuk) in combinatie met een
tweetal gsm­-abonnementen van KPN-Hi. Nadat zij door KPN-Hi was
aangesproken tot betaling van achterstallige abonnementskosten,
beriep ze zich voor de kantonrechter (onder meer) op vernietiging en
niet­-totstandkoming van de desbetreffende overeenkomsten.

De aanbieder had volgens haar namelijk moeten weten dat zij deze
telefoonabonnementen helemaal niet kon betalen. De kantonrechter
heeft vervolgens de Hoge Raad de vraag voorgelegd of een telefoon­
abonnement met ‘gratis’ toestel kwalificeert als koop op afbetaling en
dus als consumentenkrediet? Als dat namelijk zo is zou KPN aan hele
strenge regels moeten hebben voldaan bij de verkoop van de abonnementen. Hierover later meer.

U raadt het vast al. De Hoge Raad oordeelde dat een telefoon
met gratis abonnement moet worden gekwalificeerd als koop
op afbetaling en dat valt dus onder het strenge regime van
kredietovereenkomsten. 

Lees verder…