De Code Telemarketing was al vanaf 1 januari 2020 in werking getreden voor leden van DDMA, na goedkeuring op de ALV in november. Vanaf 1 maart start de handhaving op de Code Telemarketing door goedkeuring van de SRC nu ook voor organisaties die niet lid zijn van DDMA. Alleen voor artikel 3, die gaat over de maximum termijn van de klantrelatie, geldt nog een extra implementatieperiode van drie maanden. De handhaving hierop gaat in vanaf 1 juni 2020.

Doel van de herziene Code Telemarketing
De Code Telemarketing is herzien met als doel consumentenirritatie bij telemarketing te voorkomen en zo het kanaal toekomstbestendig te maken. De herzieningen zorgen ervoor dat het voor zowel bedrijven als consumenten duidelijk is wanneer en op welke wijze iemand gebeld mag worden. De Code is opgesteld door afgevaardigden uit de branche zelf, onder meer actief in de DDMA Commissie Telemarketing.

Handige documentatie over de Code Telemarketing

  • De Code Telemarketing (CTM). Deze Code is van toepassing op telefoongesprekken tussen telemarketeers en consumenten.
  • De Gedragscode Telemarketing (GTM). Hierin zijn de gedragsregels opgenomen die van toepassing zijn bij telemarketing door of namens leden van de brancheorganisatie DDMA.
  • Een template voor de balanstest: als hulpmiddel om de afweging te maken waarmee je bepaalt hoe lang je als organisatie oud-klanten commercieel mag bellen.
  • Best practices en tips: opgesteld door de DDMA Commissie Telemarketing en onze juristen voor een optimale voorbereiding van jouw organisatie op de veranderingen.
  • Veelgestelde vragen: antwoorden op de meest gestelde vragen over de Code.

lees meer op DDMA.nl