Ga naar de inhoud
19 juli 2023 • Nieuws

Het Cookie-Pledge Initiatief van de Europese Commissie: alternatief voor de cookie-banner op komst?

Dit jaar is de Europese Commissie gestart met het Cookie-Pledge Initiatief, waarbij vrijwillige afspraken (‘pledges’) met het bedrijfsleven worden gemaakt om de problemen rondom cookies aan te pakken. Het doel is om een oplossing te vinden voor de toenemende “cookie-moeheid”, waarbij mensen vaak argeloos cookiebanners wegklikken zonder echt een weloverwogen keuze te maken over hun privacy en het gebruik van cookies. Tijdens ronde tafelgesprekken wil men komen tot een aantal beloften waaraan browserbouwers, websitehouders en technische platformen zich verbinden. Deelnemers zijn opgedeeld in drie werkgroepen die werken aan concrete beloften over informatievoorziening, alternatieven voor getarget adverteren en technische oplossingen.

Cookiewalls

Informatievoorziening zonder cookie-moeheid: de uitdagingen en oplossingen

Een belangrijk thema is de informatievoorziening aan webbezoekers, waarbij de uitdaging is om informatie over cookies en het verdienmodel van websites te geven zonder de “cookie-moeheid” te verergeren. Er wordt gezocht naar oplossingen om webbezoekers op een duidelijke en begrijpelijke manier te informeren, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken.

Alternatieven voor getargette online advertenties: rendabele opties verkennen

Een ander belangrijk gespreksonderwerp is het vinden van alternatieven voor getargette online advertenties. Voor sommige deelnemers zijn deze advertenties een belangrijke inkomstenbron. Er wordt gekeken naar rendabele opties die relevant zijn voor adverteerders en consumenten, maar minder afhankelijk zijn van het gebruik van cookies. Het doel is om oplossingen te vinden die privacyvriendelijk zijn en tegelijkertijd waarde bieden aan zowel adverteerders als gebruikers.

Trackingvrije advertentiepersonalisatie: technische oplossingen en gebruikerscontrole

Het derde onderwerp waarover gesproken wordt, is trackingvrije advertentiepersonalisatie. Hierbij worden technische oplossingen besproken om gebruikers de mogelijkheid te geven om zelf te bepalen welke cookies zij willen accepteren. Het doel is om de gebruikers meer controle te geven over hun online ervaring, waarbij zij zelf kunnen bepalen welke informatie zij willen delen en welke niet.

De werkgroepen moeten de materie ook proberen om te zetten naar concrete beloften. Bijvoorbeeld de belofte om een no-tracking optie op uw site te zetten, of de webbezoeker voorafgaand aan het plaatsen van cookies van informatie te voorzien.

Cookie-Pledge als alternatief voor de E-Privacy Verordening

Het Cookie-Pledge Initiatief van de Europese Commissie is ontstaan als alternatief voor de moeizame voortgang van de E-Privacy Verordening in Europa. De laatste vergadering over de inhoud van de E-privacy verordening vond plaats in november vorig jaar. En er is nog geen nieuwe vergadering gepland. Europa komt niet veel verder met de E-privacy verordening met daarin regels voor telemarketing, cookies en e-mail. Hierover wordt al sinds 2021 onderhandeld door de Commissie, het Parlement en de Raad, maar men komt er gewoon niet uit. En dus wordt ingezet op een aantal alternatieven, zoals de Cookie-Pledges, om transparantie en controle te waarborgen.

Ambitieuze Europese Commissie streeft naar definitieve tekst voor het einde van het jaar

De Europese Commissie heeft als doel om het Cookie-Pledge initiatief voor het einde van het jaar af te ronden en officieel te presenteren. Een alternatief zou een startsein zijn op de volgende Europese consumententop onder Belgisch voorzitterschap in januari 2024. Als de cookie pledge een succes blijkt, zouden ook andere onderwerpen op deze manier aangevlogen kunnen worden en de noodzaak voor deze E-privacy Richtlijn verminderen.

Wij zullen u op de hoogte houden van eventuele updates omtrent dit onderwerp.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.