Het plan is een onderdeel van een nieuwe kabinetsvisie over privacyrisico’s die Dekker vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde.

De inzet van dit soort profilering om bijvoorbeeld een klant uit te sluiten, vindt het kabinet ongewenst. ‘Logisch dat een autoverzekeringsmaatschappij zegt: als je twee keer een aanrijding veroorzaakt, wordt de premie hoger’, aldus minister Dekker. ‘Het is anders als bijvoorbeeld op basis van wie je vrienden zijn op sociale media of welke plaatsen je bezoekt wordt beslist dat je meer moet betalen voor een verzekering. Dat willen we indammen.’

Volgens de minister gebeurt profilering steeds vaker en kleven hieraan ‘grote gevaren’. Analyses zijn gebaseerd op statistieken voor grote groepen en zulke statistieken kunnen fouten bevatten. Bovendien klopt wat gemiddeld voor een groep geldt lang niet altijd voor individuen.

Het kabinet wil de beperking van profilering meenemen tijdens de evaluatie van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG), de Europese privacywetgeving die vorig jaar inging. Die evaluatie wordt in mei 2020 afgerond. Hierna wil het kabinet de andere lidstaten meekrijgen om de AVG aan te scherpen, waaronder dus helderdere inperkingen van wat wel en niet mag op gebied van profilering. Ook het verzamelen van data door grote techbedrijven wil het kabinet daarbij verder inperken. De details moeten nog worden uitgewerkt, zegt Dekker.

Lees verder op Volkskrant.nl