Ga naar de inhoud
22 december 2020 • Nieuws

Kijken, kijken, niet kopen. Of toch wel na een verlaten winkelwagen mail?

Mensen hebben de neiging om – zowel in een fysieke winkel als een webshop – producten te bekijken, in de winkelwagen te plaatsen, maar vervolgens toch niet te kopen. Hier zult u, nu de fysieke winkels zijn gesloten, ongetwijfeld veel mee te maken hebben. Anders dan in de fysieke winkel heeft u online de mogelijkheid uw bezoekers hieraan te herinneren en aan te sporen de aankoop alsnog te voltooien. Denk aan het gebruik van cookies voor online advertising, maar ook aan het versturen van een e-mail, als u het e-mailadres van de toekomstige klant al hebt verkregen.

ecommerce-3530785_1920

De abandoned shopping cart e-mail

Wij krijgen vaak de vraag gesteld of u bezoekers die een online bestelproces voortijdig afbreken mag benaderen met een zogenaamde abandoned shopping cart mail?

De ‘verlaten winkelwagen’ mail valt in de categorie: commerciële e-mail. Voor het mogen versturen van een commerciële e-mail heeft u voorafgaande toestemming (een opt-in) nodig van de ontvanger. Hierop bestaat één uitzondering, namelijk voor klanten. Van klanten heeft u géén voorafgaande toestemming nodig, als u het e-mailadres tijdens een verkoop hebt verkregen en de klant zich niet heeft afgemeld voor uw mailings.

In het geval van de ‘abandoned shopping cart’ is het e-mailadres verkregen in het kader van een voorgenomen maar afgebroken verkoop. Tot een financiële transactie is het niet gekomen en daarom is van een klantrelatie geen sprake, aldus de ACM.

Kortom, u kunt uw bezoekers per e-mail attenderen op hun verlaten winkelwagen als er een actieve opt-in voor e-mail is afgegeven (bijvoorbeeld tijdens het aanmaken van een account) of in het geval er sprake is van een reeds bestaande klantrelatie. Dat wil zeggen dat de klant eerder iets heeft aangekocht, zijn of haar e-mailadres bij die aankoop is verkregen én de klant zich niet heeft afgemeld voor het ontvangen van mailings.

Tip: zorg er dus voor dat u het aanmaken van een account stimuleert zodat bezoekers een opt-in afgeven en u hen mag mailen.

Bent u benieuwd of u zich wel aan de regels houdt bij het versturen van een abandoned shopping cart e-mail? Of wilt u advies hoe u dit het beste kunt aanpakken? Vraag dan vrijblijvend een gratis consult aan zodat wij dit kort kunnen bespreken en u hierin kunnen adviseren.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.