Ga naar de inhoud
9 januari 2024 • Nieuws

Kwaliteitsstandaard energie nu ook onderdeel van WWJZ e-learning

De Kwaliteitsstandaard voor advies over aanbod energiecontract aan consumenten (de Standaard) verplicht organisaties hun medewerkers minimaal jaarlijks aantoonbaar te trainen en toetsen op toepasselijke wet- en regelgeving waaronder de Standaard zelf.

DMCC Group - Training

WWJZ heeft de vereisten uit de Standaard daarom opgenomen in al de energie e-learning programma’s. Behandeld wordt onder meer:

  • Het schriftelijkheidsvereiste: dit mag niet meer ingevuld worden tijdens een verkoopgesprek. Dit vereiste geldt voor zowel verkopen via telemarketing als voor energiecontracten die worden gesloten buiten de verkoopruimte (dus aan de deur of in retail).
  • Grondslag werving: bij aanvang van een telemarketinggesprek moet voortaan actief worden vermeld naar de reden waarvoor gebeld mag worden. Dus op basis van welke verkregen toestemming of de klantrelatie.
  • Transparantie: voor intermediairs geldt straks dat de verkoper bij aanvang van het verkoopgesprek zijn identiteit en rol actief moet benoemen en indien van toepassing, duidelijk moet vermelden dat er namens meerdere energieleveranciers wordt verkocht. Daarbij dienen ten minste 3 energieleveranciers te worden genoemd die worden aangeboden in het gesprek. Deze verplichting gaat gelden voor zowel verkoop via telemarketing als fieldmarketing.

Wilt u meer weten over onze e-learning programma’s? Bekijk dan de verschillende e-leanings op onze website of vraag vrijblijvend een gratis demo aan.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.