Ga naar de inhoud
10 juni 2024 • Nieuws

LinkedIn beperkt advertentietargeting na klacht Bits of Freedom

LinkedIn is gestopt met gerichte advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform. Dit is een reactie op een klacht die European Digital Rights (EDRi), Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF), Global Witness en Bits of Freedom in februari 2024 onder de Digital Services Act (DSA) indienden bij de Europese Commissie. Volgens deze organisaties was dit soort targeting namelijk in strijd met een nieuw verbod van de DSA.

advertentie target

Het betreft een belangrijke overwinning voor de privacy: LinkedIn zal niet langer toestaan dat adverteerders wereldwijd gebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER) targeten met advertenties op basis van LinkedIn groepsnamen, die gevoelige categorieën van persoonsgegevens kunnen bevatten of onthullen, zoals seksualiteit, politieke opvattingen of ras.

Wel zijn de nieuwe beperkingen alleen van toepassing op advertenties die gericht zijn op mensen in de EER. Mensen in andere delen van de wereld zullen nog steeds worden onderworpen aan deze invasieve vormen van profilering en targeting.

Adverteerders op LinkedIn blijven wel in staat om gebruikers te targeten op basis van andere categorieën van persoonsgegevens, aangezien de reikwijdte van het verbod op advertentietargeting van de DSA beperkt is tot gevoelige categorieën van persoonsgegevens (zoals gedefinieerd in artikel 9 GDPR).

LinkedIn is een steeds grotere speler in online reclame, zowel wereldwijd als in Europa. In 2023 zijn de wereldwijde jaarlijkse advertentie-inkomsten gegroeid tot bijna 4 miljard dollar, een stijging van 10,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, volgens schattingen van Insider Intelligence. Voorspeld wordt dat de advertentie-inkomsten van LinkedIn in 2024 verder zullen groeien met 14,1 procent.

Datagestuurde advertentietargeting creëert volgens de genoemde organisaties een ‘alomtegenwoordig systeem van surveillance en profilering op het hele internet’. Doordat het profileren en volgen van mensen online vaak onzichtbaar is, zijn mensen niet in staat om hun fundamentele rechten uit te oefenen en zinvol bezwaar te maken tegen het feit dat ze worden gecontroleerd, getarget en gemanipuleerd door de advertentie-industrie.

Bron: emerce.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.