Ga naar de inhoud
2 september 2024 • Nieuws

Meta op het matje geroepen voor informatie over betaalde accounts

Meta werd deze zomer aangesproken door de Europese consumententoezichthouders, waar ook onze ACM deel van uit maakt. De reden is dat Meta onduidelijke en onvolledige informatie verstrekt over het aangaan van een betaald of ‘gratis’ account. Zo kan een gebruiker de gevolgen van die keuze niet goed beoordelen. Ook wordt druk uitgeoefend om een keuze te maken. Hier wordt Meta dus niet aangesproken op een schending van privacy, maar op een oneerlijke handelspraktijk uit het consumentenrecht.

Ons team staat voor u klaar (6)

Europese Commissie: Meta is niet ‘gratis’

Het gaat om een gecoördineerde actie van de Europese Commissie tegen het Meta ‘Pay or OK’ model. De belangrijkste bevindingen ten aanzien van informatieverstrekking zijn:

  • Meta misleid gebruikers door aan te geven dat gebruik gratis is, terwijl Meta geld verdient met het gebruik van hun (persoons)gegevens door gepersonaliseerde advertenties te laten zien.
  • De informatie over het gebruik van persoonlijke gegevens voor gepersonaliseerde advertenties is niet in gemakkelijk toegankelijke vorm beschikbaar, zoals de AVG eist. Je moet te veel dooklikken.
  • Meta gebruikt dubbelzinnige taal, waardoor het soms niet duidelijk is wat er wordt bedoeld, zoals ‘jouw info’ als verwijzing naar persoonsgegevens van de consument.
  • Meta legt oneigenlijke druk op aan gebruikers door hen te dwingen direct te kiezen voor een bepaalde abonnementsvorm en geen toegang te geven tot hun account totdat zij een keuze hebben gemaakt, terwijl Facebook/Instagram een belangrijk onderdeel is van hun sociale interacties.

Dit is het meest recente voorbeeld van het feit dat Meta onder maatschappelijke druk staat. De discussie richtte zich voorheen op de AVG grondslag op basis waarvan Meta advertenties personaliseert. Inmiddels doet Meta dit op basis van toestemming met het voornoemde Pay or OK model. De privacy toezichthouders lieten zich hier al kritisch over uit. Nu dus ook de toezichthouders die zich bezighouden met consumentenbescherming. Meta heeft tot 1 september  de tijd om te reageren op de brief, anders kan handhaving volgen.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.