Voorstel zeer impactvol voor de hele sector
We kennen op dit moment een schriftelijkheidsvereiste voor bepaalde overeenkomsten die via telemarketing worden gesloten. Het gaat dan om contracten voor ‘het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van gas, elektriciteit, water of van stadsverwarming’. Met andere woorden om overeenkomsten voor complexe diensten waar een consument voor langere tijd aan vast zit en die niet tastbaar zijn. Met de wijziging die Adriaansens nu aankondigt gaat deze verplichting dus gelden voor alle overeenkomsten die aan de deur of per telefoon worden gesloten.
Als we kijken naar telemarketing zal deze wijziging impact hebben op veel sectoren. Denk aan goede doelen, die voor hun inkomsten nog steeds veel gebruik maken van dit kanaal. Ook voor uitgevers die abonnementen via de telefoon sluiten heeft dit gevolgen omdat nu ook tastbare producten onder de uitzondering vallen. Ook de verkoop van loten valt met deze wijziging onder de reikwijdte van het schriftelijkheidsvereiste. Voor colportage kennen we op dit moment überhaupt geen schriftelijkheidsvereiste, dat is dus een wijziging die alle organisaties in hun processen moeten doorvoeren als de Minister haar agenda uitvoert.
Schriftelijke bevestiging mag niet plaatsvinden in hetzelfde gesprek
De Minister geeft aan dat zij ook aanvullende regels kan stellen aan de wijze waarop de schriftelijke bevestiging gevraagd wordt. Dat mag namelijk niet in hetzelfde gesprek. Op dit moment komt het voor dat consumenten in het gesprek de gelegenheid krijgen een overeenkomst door te nemen en deze bijvoorbeeld per sms te bevestigen. Dit vindt Adriaansens onwenselijk. Ze geeft aan hier met de sector over in gesprek te gaan en desnoods met extra regels komt.
Online opzeggen moet makkelijker
Een overeenkomst opzeggen moet daarnaast ook makkelijker worden voor de consument. Uit onderzoek van de Consumentbond uit 2022 blijkt dat bij sommige organisaties online opzeggen moeilijk is. Dat zou niet mogen vindt de Minister, opzeggen van een overeenkomst moet net zo makkelijk zijn als de overeenkomst sluiten. Ze wil organisaties gaan verplichten duidelijkere informatie te geven over opzeggen.
De Minister geeft aan deze voorstellen om te zetten in regelgeving.
Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit artikel neem dan gerust contact met ons op.
Neem dan contact met ons op.