Ga naar de inhoud
12 november 2019 • Nieuws

Nederlandse platforms werken aan consumentenvertrouwen

Tien Nederlandse internetplatforms gaan samen met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) aan de slag met consumentenvertrouwen in online producten en diensten. Zij willen samen met het ministerie van EZK in het voorjaar van 2020 komen tot een leidraad aan de hand van goede praktijkvoorbeelden. De afspraken komen voort uit de Consumentenagenda waarvan de staatssecretaris de voortgangsbrief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

import12-import10-working_on_laptop_website

Met consumentenrechten en productveiligheid gaat het bij de Nederlandse platforms over het algemeen behoorlijk goed. Daarmee kunnen zij zich ten opzichte van concurrenten van buiten de EU onderscheiden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dat kan bijvoorbeeld door goede informatie te geven over de volgorde van én betaalde reclame tussen zoekresultaten en het voorkomen en verwijderen van valse aanbevelingen of beoordelingen.

Door de samenwerking delen de platforms een verscheidenheid aan ervaringen met de bredere online sector. De uitkomsten kunnen als leidraad dienen binnen de sector, maar ook voor nieuwkomers en voor toetreders in een vergelijkbare branche of met een vergelijkbaar bedrijfsmodel.

De betrokken bedrijven zijn Beslist.nl, Booking.com, bol.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah. Staatssecretaris Keijzer wil ook andere Nederlandse platforms de mogelijkheid bieden om zich aan te sluiten.

Lees verder op Emerce.nl 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.