Met consumentenrechten en productveiligheid gaat het bij de Nederlandse platforms over het algemeen behoorlijk goed. Daarmee kunnen zij zich ten opzichte van concurrenten van buiten de EU onderscheiden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dat kan bijvoorbeeld door goede informatie te geven over de volgorde van én betaalde reclame tussen zoekresultaten en het voorkomen en verwijderen van valse aanbevelingen of beoordelingen.

Door de samenwerking delen de platforms een verscheidenheid aan ervaringen met de bredere online sector. De uitkomsten kunnen als leidraad dienen binnen de sector, maar ook voor nieuwkomers en voor toetreders in een vergelijkbare branche of met een vergelijkbaar bedrijfsmodel.

De betrokken bedrijven zijn Beslist.nl, Booking.com, bol.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah. Staatssecretaris Keijzer wil ook andere Nederlandse platforms de mogelijkheid bieden om zich aan te sluiten.

Lees verder op Emerce.nl