Online winkelen is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Met als gevolg dat online misleiding een steeds grotere rol speelt. Na de Leidraad Bescherming online consument van de ACM komt ook de Europese Unie met aangescherpte regels voor online verkoop. Per 28 mei a.s. treedt de Moderniseringsrichtlijn in werking met regels om de consumentenbescherming en het vertrouwen van de consumenten in online kopen te verbeteren. U mag immers de consument wel verleiden maar zeker niet misleiden. Wij sommen de belangrijkste veranderingen voor u op.
Nieuwe consumentenregels voor online verkopen in aantocht
Reviews
Maakt u gebruik van reviews op uw webshop, social media of platform dan moet u voortaan de echtheid van die reviews gaan controleren. Ook moet u informeren hoe u controleert dat beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die een product daadwerkelijk hebben gekocht. Daarnaast moet u vermelden of er sprake is van sponsoring en of u voor beoordelingen betaalt. Ook is het verboden om valse consumentenbeoordelingen, zoals het (laten) plaatsen van neplikes, op social media weer te geven. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten, er mag geen valse informatie gegeven worden.
Online marktplaatsen
Online marktplaatsen zoals bijvoorbeeld Bol.com moeten voortaan meer informatie verstrekken over third-party verkopers die op zulke platformen producten verkopen. Zo moet duidelijk zijn of op een overeenkomst consumentenregels van toepassing zijn en bij wie een consument bij problemen kan aankloppen: is dat het platform, of de derde verkoper die het product heeft geleverd? Naast de informatieplicht, heeft u ook een onderzoeksplicht. U moet van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via uw platform.
Vergelijkingssites
Ook vergelijkingssites krijgen te maken met een uitgebreidere informatieverplichting. U moet van tevoren aan klanten duidelijk maken op basis waarvan een zoekresultaat tot stand komt. Wees gerust, algoritmes hoeven niet bekend gemaakt te worden, maar als bijvoorbeeld bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet u hier eerlijk over zijn.
‘Gratis’ online diensten
Online diensten die in ruil voor het verstrekken van persoonsgegevens toegankelijk zijn, zoals bijvoorbeeld social media diensten, spellen die in de cloud worden aangeboden en webmail, krijgen ook met extra regels te maken. Consumenten krijgen namelijk het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Consumenten krijgen hiermee dezelfde bescherming die geldt bij online aankopen tegen een betaling in geld.
Gepersonaliseerd aanbod
Geeft u klanten een persoonlijk aanbod voor goederen en diensten? Dan moet u voortaan de klant hierover informeren voordat hij iets koopt. Deze verplichting geldt overigens niet voor dynamic en real-time prijsbepalingen.
Kortingen
Ook voor kortingen veranderen de regels. Bij een van-voor-korting moet u uitgaan van de prijs die u tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel. Korting laten zien ten opzichte van de prijs van uw concurrent of de adviesprijs van een bepaald product mag nog wel.
Sancties
Houd u zich niet aan de nieuwe regels, dan kan de ACM een boete opleggen. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximum boete van 2 miljoen euro. Als een overtreding vaker voorkomt, kan het percentage zelfs oplopen naar 10% van de jaaromzet.
Twijfelt u of uw verleidingstactieken geoorloofd zijn, wij kijken graag met u mee naar de mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.