Zo vertelt
Forumgebruiker pabels: ‘DeReisPlanner zou mij een uitvoerige uitleg
sturen via de mail. Als ik zou aangeven dat ik het niet wilde, kwam ik
er zonder problemen vanaf’. Pabels ontving echter niets en dacht dat het
wel over zou waaien. ‘Tot ik een factuur ontving van bijna 150 euro.’ Andere Forumgebruikers maakten dit ook mee.

Meerdere klachten over DeReisPlanner bij de ACM

Saskia Bierling, woordvoerder van Autoriteit
Consument & Markt (ACM) geeft aan dat er meerdere klachten over
DeReisPlanner zijn binnengekomen bij ConsuWijzer, het consumentenloket
van ACM. ‘De Autoriteit heeft contact opgenomen met DeReisPlanner en ze
gewezen op de wetgeving. Op ons verzoek heeft het bedrijf beloofd dat
het benaderde consumenten zal informeren dat er geen geldige
overeenkomst is gesloten en dat er daarom geen betalingsverplichting
bestaat. Ook zal DeReisPlanner consumenten die al wel betaald hebben,
terugbetalen.’

‘Negeer de factuur’

Hoe zit dat met de factuur van bijna 150 euro?
Bierling raadt aan om het bedrag niet te betalen. ‘Ook niet als het
bedrijf aanmaningen of incassobrieven stuurt. Het contract is ongeldig.
De consument hoeft dus verder geen handelingen te verrichten om de
overeenkomst ongeldig te verklaren.’

Bierling geeft aan dat er geen overeenkomst tot
stand kan komen via de telefoon en een e-mailbevestiging. ‘Ook niet door
het doen van een aanvraag via de website. Het op deze wijze aanbieden
is in strijd met wettelijke bepalingen en is tevens een oneerlijke
handelspraktijk.’

DeReisPlanner heeft nog niet gereageerd.

Bron: Radar