ACM heeft vandaag een leidraad ter consultatie aangeboden, waarin zij misstanden wil rechtzetten. Volgens de toezichthouder bestaan die misstanden uit vooraf geselecteerde informatie die de consument te zien krijgt of bijvoorbeeld in een bepaalde volgorde aan hem wordt aangeboden.

Betutteling van de consument

“Het is vanzelfsprekend dat ACM in haar rol naar dit onderwerp te kijkt. Wel heb ik op voorhand twijfels bij de toegevoegde waarde hiervan,” zegt Martijn Hos namens Thuiswinkel.org. “Er is al veel goede regelgeving die de consument op dit onderwerp beschermt. Zo is misleiding op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken al verboden. Daarnaast heeft een consument vaak een herroepingsrecht: een recht waarmee de consument zonder opgave van reden de aankoop ongedaan kan maken. Ik vraag mij daarom af of deze leidraad niet betuttelend is. Of nog erger: dat Nederlandse bedrijven op een concurrentie-achterstand worden gezet omdat strengere regels die misleiding moet tegengaan elders in Europa niet zullen gelden.”

Next steps

ACM doet voorstellen in de vorm van een leidraad. Makkelijk gezegd: de toezichthouder zet op een rijtje hoe zij vindt dat de regels omtrent misleiding moeten worden uitgelegd. Bedrijven en maatschappelijke organisaties worden vervolgens in een consultatie gevraagd wat zij van de interpretatie vinden. Met de leden van Thuiswinkel.org zullen we de leidraad bestuderen en richting ACM en onze stakeholders van ons commentaar voorzien.

Bron: Thuiswinkel.org