De andere twee onderzoeken werden vorig jaar gestart. Daarbij wordt onderzocht hoe het bedrijf persoonlijke data verwerkt voor gerichte advertenties, en of zijn privacybeleid voor het verwerken van die data wel transparant genoeg is.

Mocht blijken dat de iPhone-fabrikant niet voldoet aan de GDPR, dan kan dit hoge kosten met zich meebrengen. Volgens de wetgeving kunnen waakhonden namelijk boetes uitdelen van maximaal vier procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf of 20 miljoen euro, mocht dat hoger zijn.

Andere onderzoeken

De reden dat de Ierse DPC het onderzoek doet, is omdat Apple zijn Europese hoofdkwartier in het land heeft. Dat betekent dat het de belangrijkste regulator is voor het bedrijf in Europa. Dat geldt ook voor diverse andere tech-bedrijven die in Ierland hun Europese hoofdkantoor hebben.

De DPC heeft dan ook niet alleen onderzoeken lopen naar Apple. In totaal lopen er twintig onderzoeken naar meerdere tech-bedrijven. Facebook heeft de meeste lopende onderzoeken, met maar liefst acht stuks naar het platform. Ook zijn er twee onderzoeken naar WhatsApp en één naar Instagram, beide dochterbedrijven van Facebook.

Twitter heeft drie onderzoeken naar zich lopen. Google, Microsoft-dochter LinkedIn en het adverteerdersbedrijf Quantcast hebben er ieder één.

Lees verder op techzine.nl