Ga naar de inhoud
10 april 2024 • Nieuws

Pay or (not) okay: privacytoezichthouders starten procedure om toestemmingsbeleid social media platforms

In het digitale tijdperk waar we ons nu bevinden, botsen innovatie en privacy regelmatig. Meta’s recente “Pay or Okay” beleid op Instagram en Facebook veroorzaakt veel discussie. Deze discussie benadrukt de ingewikkelde relatie tussen technologische vooruitgang en privacy in onze huidige maatschappij. Als u een gebruiker van Facebook of Instagram bent, heeft u waarschijnlijk al een melding gekregen waarin Meta u vraagt of u wilt betalen om geen advertenties meer te zien, of dat u de app gratis blijft gebruiken in ruil voor het ontvangen van  gepersonaliseerde advertenties op uw tijdlijn. Meta plaatst u voor een keuze: betalen voor uw privacy of instemmen met tracking voor gepersonaliseerde advertenties. Dit roept vragen op over de waarde en toegankelijkheid van privacy rechten.

Privacy officer vs. FG

Privacy: luxeproduct of basisrecht?

Met de introductie van het “Pay or Okay” model heeft Meta een nieuwe dimensie toegevoegd aan het privacy debat. Meta vraagt gebruikers te betalen voor een advertentievrije ervaring, waardoor privacy in wezen van een fundamenteel recht naar een handelswaar verandert. Dit opent de deur naar een samenleving waarin alleen welgestelden zich privacy kunnen veroorloven en ondermijnt het idee van privacy als een universeel recht. Meta geeft gebruikers in feite een ultimatum: gratis van onze diensten genieten betekent instemmen met het gebruik van uw gegevens voor gepersonaliseerde advertenties. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vraagt: sinds wanneer is privacy een luxeproduct dat alleen beschikbaar is voor degenen die het zich kunnen veroorloven?

Vrije toestemming?

Het “Pay or Okay” model dwingt gebruikers te kiezen tussen betalen voor hun privacy of instemmen met het gebruik van hun gegevens voor gerichte advertenties. Dit roept vragen ook op over de vrije wil en de keuzevrijheid die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) juist belooft te beschermen.

Groeiende kritiek en oproep tot actie

Deze ontwikkeling heeft geleid tot een stortvloed aan kritiek vanuit verschillende hoeken, inclusief 28 burgerrechtenorganisaties die een dringende oproep hebben gedaan aan de Europese Data Protection Board (EDPB) om deze praktijk af te wijzen. Als het “Pay or Okay” model breed zou worden aangenomen, riskeren we een toekomst waarin toegang tot privacy en, bij uitbreiding, toegang tot informatie, steeds meer afhankelijk wordt van iemands financiële middelen. Stelt u eens voor, als elke app en website dit model zou adopteren, dan zouden de kosten om uw online privacy te behouden snel onbetaalbaar worden voor velen. Het zou ook een tweedeling creëren tussen mensen die hun privacy kunnen kopen en mensen die dat niet kunnen. Het recht op privacy wordt dan een privilege voor degenen die het zich kunnen veroorloven.

Dit alles komt samen nu de Autoriteit Persoonsgegevens, samen met Noorse en Duitse privacytoezichthouders, een Europese procedure is gestart over hoe online platforms toestemming verkrijgen van gebruikers voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Het doel? Een einde maken aan praktijken die de bescherming van privacy afhankelijk maken van de dikte van iemands portemonnee.

Beslissing EDPB

De European Data Protection Board (EDPB) belooft binnen twee maanden met een standpunt te komen en dat belooft interessante discussies en mogelijk zelfs beleidswijzigingen. Wij houden u uiteraard op de hoogte. Mocht u voor nu vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, laat het ons dan weten. 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.