Klantenservice is het voorportaal 

Klantenservice
gaat straks een hele belangrijke rol spelen in het kader van privacy van
klanten. “Consumenten krijgen straks meer rechten en de verwachting is dat ze
daar ook gebruik van gaan maken.”, aldus Patrick Jordens, directeur DMCC. “Die
klanten komen natuurlijk binnen met hun vragen op customer service afdelingen.
Hoe de klantenservicemedewerker hierop is voorbereid door middel van training
en bewustwording is van belang voor het gevoel dat de klant overhoudt aan zijn
privacy bij de bewuste organisatie.” “Vertrouwen is het sleutelwoord”, voegt
Anja Hulsenboom van Philipse Business School, hier nog aan toe. “Zorg dat
medewerkers en leidinggevenden de nieuwe regels goed uit kunnen leggen aan
elkaar en aan klanten, maar vooral kunnen toepassen in hun gedrag op de
werkvloer. Een aantal praktische handvatten maakt dit een stuk gemakkelijker”.

Voorbereiding op de komst van de AVG 

In
voorbereiding op de AVG moeten klantcontact organisaties hun personeel trainen
en bewust maken. Jordens: “Voor ons was het een logische keuze om voor het
ontwikkelen van een specifieke privacy e-learning voor customer service de
samenwerking met Philipse Business School te zoeken. Wat mij betreft hét
kennishuis voor klantcontact.” 

De AVG gekoppeld aan de werkvloer 

In de e-learning modules krijgen de medewerkers
alle nieuwe regels uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Wat betekent
de nieuwe wet voor jouw werk? Hoe ga je bijvoorbeeld om met vragen van klanten
over het “recht om vergeten te worden”? Welk antwoord past hier goed, en hoe
zorg je dat de klant zich gehoord voelt, en je tegelijkertijd goed uitlegt wat
dit betekent? Maar ook voor managers zijn er nieuwe situaties die vragen om
extra uitleg. Hoe ga je als manager om met het sturen op “minimale registratie”
in de diverse klantsystemen, waar we de afgelopen jaren vooral zoveel mogelijk
informatie van klanten hebben geregistreerd, om de klant zo goed mogelijk van
dienst te zijn? En hoe ga je de service aan klanten borgen? Het nieuwe diensten
aanbod is vooral gericht op praktische handvatten, gericht op specifieke
toepassing binnen klantcontactomgevingen.