Ga naar de inhoud
14 februari 2019 • Nieuws

Roep om telemarketingverbod onnodig en onhaalbaar

Reed de trein alweer niet op tijd?  Staat u altijd in de langzaamste rij bij de kassa? En heeft u ook zo’n hekel aan verkooptelefoontjes? Waarschijnlijk antwoord het gros van de bevolking hier drie keer ja. Want de treinen die op tijd rijden zijn niet memorabel. Telemarketing is de laatste tijd negatief in de publiciteit. En die uitwassen met scheldende agents, misleidende aanbiedingen en onterechte incasso’s moeten keihard worden aangepakt. Maar dat een gerenommeerd instituut als de Consumentenbond dit aangrijpt om voor een totaalverbod op telemarketing te pleiten, is wel (te) goedkoop scoren.

import62-Callcenter

Een verbod is schieten met een kanon op een mug. Er komt immers al een opt-in voor telemarketing, wat betekent dat de consument toestemming moet geven om gebeld te worden. Dat zou goede bescherming moeten bieden. Bovendien wordt de trein die op tijd rijdt, het goede verkoopgesprek aan de telefoon, totaal vergeten. Telemarketing is voor veel organisaties een belangrijk kanaal om potentiële klanten, donateurs of leden te benaderen. Voor goede doelen bijvoorbeeld is de telefoon nog altijd een heel belangrijk contactkanaal. Zeker nu de subsidiestroom opdroogt.

Tot slot zou de Consumentenbond moeten weten dat een dergelijk verbod indruist tegen de Europese regels. Een rondvraag van DMCC langs wat gerenommeerde collega’s bevestigt: een verbod is onhaalbaar. Het doel van de nieuwe privacy- en telecomregels is harmonisatie van de Europese markt. Je kan als Consumentenbond niet enerzijds de extra bescherming van deze regels willen, maar ze afwijzen als ze je niet bevallen. Over een totaalverbod op trackingcookies heb ik de Consumentenbond destijds ook niet gehoord, maar misschien komt dat omdat ze dit marketingkanaal zelf gebruiken.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.