Een verbod is schieten met een kanon op een mug. Er komt immers al een opt-in voor telemarketing, wat betekent dat de consument toestemming moet geven om gebeld te worden. Dat zou goede bescherming moeten bieden. Bovendien wordt de trein die op tijd rijdt, het goede verkoopgesprek aan de telefoon, totaal vergeten. Telemarketing is voor veel organisaties een belangrijk kanaal om potentiële klanten, donateurs of leden te benaderen. Voor goede doelen bijvoorbeeld is de telefoon nog altijd een heel belangrijk contactkanaal. Zeker nu de subsidiestroom opdroogt.

Tot slot zou de Consumentenbond moeten weten dat een dergelijk verbod indruist tegen de Europese regels. Een rondvraag van DMCC langs wat gerenommeerde collega’s bevestigt: een verbod is onhaalbaar. Het doel van de nieuwe privacy- en telecomregels is harmonisatie van de Europese markt. Je kan als Consumentenbond niet enerzijds de extra bescherming van deze regels willen, maar ze afwijzen als ze je niet bevallen. Over een totaalverbod op trackingcookies heb ik de Consumentenbond destijds ook niet gehoord, maar misschien komt dat omdat ze dit marketingkanaal zelf gebruiken.