Sector Archief: Loterijen
-
- Juridisch advies 3
- Auditing 2
- Monitoring 0
- Colsultancy 0
- AVG 0
- E-learning 0
-
Welke invloed heeft de implementatie van AVG / GDPR op het contact met consumenten? Patrick Jordens De nieuwe Europese privacy wet, die vanaf 25 mei 2018 binnen Europa geldt, geeft meer regels op het gebied van het verwerken van persoonsgegevens. Organisaties moeten kunnen aantonen dat zij verantwoord omgaan met data. De urgentie van het doorvoeren van de vereiste wijzigingen in procedures binnen klantcontact, lijkt inmiddels bij organisaties doorgedrongen te zijn. Vele organisaties zijn inmiddels druk aan de slag: er zijn projectgroepen gevormd, een verantwoordelijke medewerker is aangesteld en daar waar benodigd wordt advies ingewonnen. Er wordt vooral gekeken naar de procesmatige wijzigingen die dienen te worden doorgevoerd. Welke invloed heeft deze wetgeving echter op het daadwerkelijke contact met de consument bijvoorbeeld aan de telefoon, op straat of in een winkel? -
Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook Patrick Jordens Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens. De Consumentenbond heeft 17 bedrijven hier op aangesproken. Vier bedrijven zijn er al mee gestopt of doen dat binnenkort.Veel bedrijven sturen hun klantbestanden naar Facebook om zo gerichter te kunnen adverteren. Meestal gaat het om e-mailadressen, maar soms delen ze ook andere persoonsgegevens zoals adressen, geboortedatums en telefoonnummers. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mogen bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden delen. Maar dat gebeurt wel. Na onderzoek heeft de Consumentenbond 17 bedrijven daarop aangesproken. -
Geen boetes Goede Doelen Loterijen Patrick Jordens Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) herroept de besluiten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarin boetes van enige tonnen zijn opgelegd aan de Goede Doelen Loterijen. ACM heeft onvoldoende bewijs geleverd voor de boete-opleggingen.Er waren boetes opgelegd vanwege de overtreding van het verbod om telefonisch ongevraagd communicatie over te brengen (telemarketing) aan abonnees die geregistreerd staan in het ‘Bel-me-niet-register’. Ook waren boetes opgelegd vanwege de overtreding van de verplichting om tijdens het telefoongesprek de abonnee de mogelijkheid te bieden om verzet aan te tekenen tegen het verdere gebruik van zijn contactgegevens. Voor het vaststellen van deze overtredingen is in ieder geval noodzakelijk dat vast komt te staan dat er een verbinding tot stand wordt gebracht. In de zaak 13/24 blijkt niet uit de onderzoeksgegevens waarop ACM de boetes gebaseerd heeft, dat er daadwerkelijk een telefonische verbinding tot stand is gebracht met de abonnees. In de zaak 14/239 volgt uit onderzoek van de ACM dat er in bepaalde gevallen inderdaad een verbinding tot stand is gebracht, maar is niet vast komen te staan dat er in die gevallen ook is gesproken met een abonnee die stond ingeschreven in het ‘Bel-me-niet-register’. Dat leidt tot het oordeel van het CBb dat ACM de overtredingen niet heeft aangetoond, zodat de boetes niet kunnen worden opgelegd. -
Interview in vakblad Customerfirst Patrick Jordens Welke eisen stelt de wetgever aan de manier waarop ik contact met klanten onderhoud? En voldoe ik daaraan in outbound sales, service, op afstand en in face-to-face contact? DMCC helpt organisaties bij het zien van welke wetgeving op het klantcontact van toepassing is en hoe een organisatie hieraan in praktijk voldoet. De organisatie bestaat inmiddels vijf jaar en heeft duidelijk in een behoefte voorzien. In dit interview in vakblad Customerfirst kijkt directeur Patrick Jordens terug.