Het doel: techmerken zoveel mogelijk dezelfde technieken te laten gebruiken zodat hun metaverse-omgevingen met elkaar kunnen samenwerken. Bedrijven en consumenten hebben daar meer baat bij dan bij metaverses die niet werken op andere platformen, zo is de boodschap.

Veel grote merken doen mee..

Aan de standaardgroep doen veel bekende techbedrijven mee. Onder meer Microsoft, Sony, Nvidia, Epic Games, Ikea, Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp), Huawei en Adobe zijn direct ingestapt. Deelname aan de standaardgroep is gratis.

De merken gaan via het Metaverse Standards Forum overleggen over zaken die met privacy, financiën, content gemaakt door gebruikers en 3D-avatars te maken hebben. Ook ontwikkelingen rondom Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) komen aan bod.

..maar er ontbreken ook namen

Hoewel de lijst van deelnemende merken aardig indruk maakt, ontbreken er ook enkele belangrijke namen. Apple bijvoorbeeld, dat al jaren oplossingen rondom AR en VR ontwikkelt en hier achter de schermen steeds meer op inzet. Ook AR-bedrijf Niantic (van onder meer Pokémon Go) en Roblox (een populaire metaverse-wereld) doen nog niet mee aan de standaardgroep. En Snap, van Snapchat, schittert ook door afwezigheid.

Mogelijk verandert dat nog. De standaardgroep is immers net begonnen en zal later dit jaar de eerste conferenties houden. Techmerken met interesse kunnen – mits ze aan de voorwaarden van de standaardgroep voldoen – op elk moment instappen.

Bron: adformatie.nl