Toch overheerst bij privacykenners en politici nog altijd het beeld van een onvolwassen, overwerkte privacytoezichthouder, die wel wil maar nog niet kan. Een onrustige organisatie bovendien, die een aderlating onderging met het vertrek van een reeks zwaargewichten. Bovendien halen veel bedrijven hun schouders op over hernieuwde regels, zoals de Europese privacywet AVG, die onwerkbaar en niet handhaafbaar zouden zijn.

Wolfsen vraagt de buitenwereld om geduld. De eerste prestaties zijn er volgens hem, maar hij erkent ook dat zijn organisatie met groeipijnen kampt. De toezichthouder is nog te klein om zijn sterk gegroeide takenpakket te kunnen behappen. ‘De tijd die we hadden, was gewoon te kort om al op volle sterkte te komen. En als iemand zorgvuldig moet zijn, zijn wij het.’

Waar ligt u als privacytoezichthouder wakker van?

‘De digitalisering is de afgelopen jaren erg snel gegaan. Dat heeft veel moois gebracht maar de bewustwording over de duistere kanten is achtergebleven. Mensen moeten beseffen dat bedrijven en overheden veel data over hen verzamelen, en niet altijd met goede intenties. Verkiezingen worden gemanipuleerd. Groepen klanten worden uitgesloten op basis van persoonlijke eigenschappen.’

Lees verder op FD.nl