Moeten we niet zuiniger omgaan met de aandacht van de consument?

Sinds 2012 kennen we in Nederland de verplichting om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Dit resulteerde in de welbekende wildgroei aan pop-ups waarmee doorlopend in afwijkende bewoordingen toestemming wordt gevraagd voor gangbare vormen van tracking op websites. Bijvoorbeeld om gepersonaliseerde content en advertenties mogelijk te maken. Onderzoek van ACTAL maakt duidelijk dat deze verplichting een grote ergernis is bij internetgebruikers.

Is hierdoor de privacy daadwerkelijk beter beschermd? De toestemmingsverplichting brengt ook aanzienlijke kosten voor het bedrijfsleven met zich mee. Kosten die uiteindelijk ook op het bord van de consument terecht komen. Uit steeds meer onderzoeken komt het fenomeen ‘consent fatigue’ naar voren. We worden behendig in het zo snel mogelijk weg klikken van pop-ups en banners, waardoor onze aandacht voor de keuzes afneemt. Hoe vaker we moeten kiezen, hoe lager onze aandacht om ons daadwerkelijk te verdiepen in de materie waarin we een keuze moeten maken.

Lees verder op Frankwatching.nl