Ga naar de inhoud
13 maart 2024 • Nieuws

Uitbelnummers op website en verplichte afkoelperiode in nieuwe Code Telemarketing

De leden van branchevereniging DDMA hebben in maart ingestemd met een nieuwe Code Telemarketing. Grootste veranderingen zijn dat er strenge eisen worden gesteld aan de opt-in voor telemarketing en dat organisaties verplicht worden hun uitbelnummers op hun website te publiceren. Ook komt er een verplichte afkoelperiode tussen het telefonische verkoopgesprek en het moment waarop de consument “ja” zegt tegen de overeenkomst.

DMCC Group - Audits

Uitbelnummers op de website

De consument moet kunnen achterhalen wie hem gebeld heeft. Daarom wordt het verplicht om zogenaamde uitbelnummers waarmee telemarketing wordt gedaan op de site te publiceren. “In het verleden waren er intermediaire verkooporganisaties actief die tientallen uitbelnummers hanteerden. Als er veel werd geklaagd over het ene nummer, ging men over naar het andere nummer. Die praktijk wordt met deze verplichting bemoeilijkt, omdat de uitbelnummers online gepubliceerd moeten worden en ook na afsluiting 6 maanden zichtbaar moeten blijven”, aldus Arjen van Eeuwen die namens DMCC in de werkgroep zat die de nieuwe Code Telemarketing heeft geschreven.

Afkoelperiode na telefoongesprek

Voor diensten waarop het wettelijke schriftelijkheidsvereiste van toepassing is, zoals energie en telecom, moet de adverteerder de consument straks bovendien een periode verplicht met rust laten na het telemarketinggesprek. Zo heeft de consument voldoende tijd om de overeenkomst te lezen en te begrijpen en wordt hij niet overrompeld. De adverteerder moet zelf bepalen en documenteren wat een passende afkoelperiode is. Hij moet hierbij rekening houden met de looptijd van de overeenkomst en of deze bijvoorbeeld tussentijds kan worden opgezegd. Overeenkomsten met een totale waarde van onder de €50,- zijn uitgezonderd van deze verplichting.

Strenge eisen aan opt-in

De Code stelt ook specifieke eisen aan de opt-in. De toestemming die de consument geeft om telefonisch benaderd te worden. De consument moet weten waar hij “ja” tegen zegt. De opt-in moet geverifieerd worden en heeft ook een houdbaarheidsdatum.

Beltijden

De toegestane beltijden uit de huidige Code zijn iets aangepast. Deze zijn doordeweeks vervroegd: in plaats van tot 22.00 uur mag nog tot 21.00 uur gebeld worden. In het weekend mag juist een uurtje langer gebeld worden, tot 17.00 uur.

Maatschappelijke druk

Telemarketing staat maatschappelijk onder druk. De Tweede Kamer opteerde al voor een (deel)verbod en Minister Adriaansens heeft hiervoor een pleidooi gedaan bij de Europese Commissie. De aandacht laat zien dat het vijf voor twaalf is voor de sector. Met de nieuwe Code Telemarketing en de recent van kracht geworden Kwaliteitsstandaard voor Energiewerving zet de sector in op kwalitatieve telemarketing.

Inwerkingtreding en vervolg

De Code geldt vanaf maart voor DDMA-leden. De Code zal worden voorgelegd aan de Stichting Reclame Code om de huidige Code Telemarketing te vervangen, dit kan nog enkele maanden duren. Als de Code onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code geldt hij voor het hele Nederlandse bedrijfsleven.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.