Ga naar de inhoud
4 juli 2024 • Nieuws

Uitzondering op afkoelperiode colportage voor goede doelen, uitgeverijen en loterijen in wetsvoorstel

Voormalig Minister Adriaansens (EZ) kondigde in april jl. aan te werken aan een wetsvoorstel om colportage en telemarketing verder te reguleren. Bij colportage wil men een zogenaamde ‘afkoelperiode’ invoeren,  waarbij een consument het aanbod aan de deur na 3 dagen kan accepteren. Kamerlid Zeedijk (NSC) diende een Motie in om bepaalde soorten verkoop aan de deur van de voorgenomen verplichte  bedenktermijn uit te sluiten. De Minister geeft nu aan de Motie mee te nemen in haar wetsvoorstel.

Colportage

Uitzonderingen op afkoelperiode zijn “een hele opluchting”

De afkoelperiode bij colportage houdt in dat adverteerders wel een aanbod aan de deur kunnen doen, maar dat de consument dit aanbod niet ter plekke kan aanvaarden en hier nog drie dagen over na kan denken. Als hij het dan accepteert, dan gaat zijn wettelijke bedenktijd in. Bij energiewerving was dit al eerder ingevoerd als onderdeel van de Kwaliteitsstandaard voor werving voor energiecontracten. DMCC gaf eerder al aan dit voor bepaalde sectoren een zware maatregel te vinden. DMCC directeur Jitty van Doodewaerd: “Voor sommige werving waar je toch erg afhankelijk bent van het momentum, is dit een hele zware dobber. Denk aan goede doelen, maar ook politieke partijen. Zij kunnen dus niet zomaar meer lidmaatschappen aangaan of donateurs op straat of bij evenementen zoals een klimaatmars of een benefietconcert werven. Ook dan moet iemand bedenktijd krijgen.”

Dat is met de Motie nu van de baan. Hier wordt namelijk gevraagd goede doelen, uitgeverijen en goede doelen loterijen uit te zonderen van de verplichte afkoelperiode. Adriaansens geeft aan dit verzoek mee te nemen in het wetsvoorstel. Van Doodewaerd: “Een hele opluchting. Dit voorstel doet recht aan de situatie.”

Motie in lijn met uitzonderingen telemarketing

Voor telemarketing wil de Minister in het aangekondigde wetsvoorstel de klantrelatie schrappen. De klantrelatie-uitzondering geldt nu wettelijk voor zowel telemarketing als e-mailmarketing en houdt in dat een organisatie eigen klanten mag bellen zonder toestemming , mits ze hierover hebben geïnformeerd en een afmeldmogelijkheid hebben geboden. Op dit voorstel werd een aantal weken geleden al een Amendement aangenomen door de Kamer. In het Amendement vraagt de Kamer ook een uitzondering voor goede doelen, uitgeverijen en loterijen waarvan een x percentage van de opbrengst naar goede doelen gaat. Voor hen blijft het wel mogelijk onder de klantrelatie te bellen.

Ingangsdatum onbekend

De ingangsdatum van de nieuwe regels zal waarschijnlijk op zijn vroegst 2025 zijn. Het Amendement vraagt om een wetswijziging van de Telecommunicatiewet en het Ministerie moet deze vormgeven. De wijziging moet vervolgens door de Tweede en Eerste Kamer. Dan geldt dat er minimaal twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding van een regel zit en, ten tweede, dat nieuwe en gewijzigde wetten in werking treden op twee vaste verandermomenten te weten, 1 januari of 1 juli.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Jitty van Doodewaerd. 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.