De ACM kreeg via twitter en het consumentenloket
ConsuWijzer verschillende klachten over het informatienummer.
Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers
werden misleid.

Duizenden keren bellen voor vijf gesprekken

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat tussen 21 maart en
14 april 2017 ruim zesduizend keer is gebeld naar het informatienummer.
In slechts vijf gevallen kreeg een beller Snapking aan de lijn. De
totale belkosten voor consumenten bedragen ruim 13 duizend euro. Om
verdere schade voor consumenten te voorkomen heeft de ACM het nummer ingetrokken.

Over 0909-informatienummers

De 0909-nummers zijn bestemd voor amusement, zoals spelletjes,
prijsvragen of horoscopen. Bellers naar een informatienummer moeten
vooraf weten wat ze betalen en wat de andere voorwaarden van het gesprek
zijn. Deze informatie moet duidelijk zijn voordat het gesprek start. De
exploitant moet een dienst aanbieden en de beller mag niet onnodig lang
aan de lijn gehouden worden. Gebeurt dat toch? Dan mag de ACM het nummer intrekken.

Bron: ACM.nl