Het videobelplatform Zoom heeft zijn voorwaarden aangepast na kritiek over het mogelijke gebruik van gebruiksdata voor de training van kunstmatige intelligentie (AI). In maart van dit jaar paste Zoom de voorwaarden aan, waarbij het bedrijf de zogenaamde Service Generated Data, waaronder diagnostische data en telemetrie, mag gebruiken om hun AI te trainen. Naar aanleiding van de toenemende kritiek heeft Zoom nu een aanpassing gedaan om de bezorgdheid van gebruikers weg te nemen, de vraag is of ze hier volledig in slagen.
Zoom past voorwaarden aan na kritiek op gebruik van gebruiksdata voor AI training

Felle kritiek op Zoom na aanpassing voorwaarden
De algemene voorwaarden geven Zoom het recht om ‘Service Generated Data’ te verzamelen en te gebruiken. Dit omvat alle telemetrie gegevens, product gebruiksgegevens, diagnostische gegevens en vergelijkbare inhoud of gegevens die Zoom verzamelt in verband met het gebruik van hun diensten of software door gebruikers. Zoom’s nieuwe beleid stelt dat alle rechten op Service Generated Data uitsluitend bij Zoom blijven. Dit omvat ook het recht van Zoom om dergelijke gegevens te wijzigen, te distribueren, te verwerken, te delen, te onderhouden en op te slaan ‘voor elk doel, in de mate en op de wijze toegestaan onder toepasselijk recht’. Ook vermeldt Zoom expliciet het recht van het bedrijf om deze gegevens te gebruiken voor machine learning en kunstmatige intelligentie, inclusief training en afstemming van algoritmen en modellen. Hierdoor kan Zoom effectief zijn AI trainen op inhoud van klanten zonder een opt-out optie te bieden. En dat leidde tot felle kritiek.
Ook heeft Zoom onder de nieuwe voorwaarden een ‘eeuwigdurende, wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, sublicentieerbare en overdraagbare licentie’ verkregen om klantinhoud opnieuw te verspreiden, te publiceren, te openen, te gebruiken, op te slaan, te verzenden, te bekijken, bekend te maken, te bewaren, te extraheren, te wijzigen, te reproduceren, te delen, te gebruiken, weer te geven, te kopiëren, te distribueren, te vertalen, te transcriberen, afgeleide werken te maken en te verwerken. Inmiddels heeft Zoom de voorwaarden na de kritiek weer aangepast en focust daarbij alleen op de training van AI en geeft nu aan welke info ze wel en niet mogen gebruiken om de AI te trainen.
Reactie van Zoom op de kritiek: kleine wijziging in de voorwaarden
De kritiek leidde tot een kleine wijziging in de voorwaarden, waar Zoom zelf eerder deze maand een blog over heeft gepubliceerd die de zaken moet verduidelijken. Zoom geeft aan dat AI gebruikt wordt voor het bieden van de Zoom IQ Meeting Summary, die geautomatiseerde vergadersamenvattingen biedt, en diensten zoals geautomatiseerde scanning van webinar uitnodigingen om spamactiviteiten te detecteren. In de blogpost benadrukt Zoom dat vergaderbeheerders ervoor kunnen kiezen om vergadersamenvattingsgegevens niet met Zoom te delen. Niet-beheerders van vergaderingen worden op de hoogte gebracht van het nieuwe databeleid van Zoom en krijgen de mogelijkheid om vergaderingen te accepteren of te verlaten.
Een Zoom woordvoerder geeft aan: “Zoom klanten beslissen of ze generatieve AI-functies willen inschakelen en afzonderlijk of ze klantinhoud met Zoom willen delen voor doeleinden van productverbetering. We hebben onze servicevoorwaarden bijgewerkt om verder te bevestigen dat we audio-, video- of chatklantinhoud niet zullen gebruiken om onze AI te trainen zonder toestemming van de klant.” De Service Generated Data beschouwt Zoom echter gewoon als de zijne en vrij om te gebruiken zoals de organisatie dat wil. Dus ook om AI te trainen. De vraag is dus of deze aanpassing voldoende is om de kritiek te pareren.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.