Ga naar de inhoud

Gaswet en Elektriciteitswet 1998

Informatieverplichting per marketingkanaal

Een energieaanbieder kan verschillende kanalen inzetten om consumenten aanbiedingen te doen. Zoals telemarketing, e-mail of verkoop buiten de verkoopruimte. De Gaswet en de Electriciteitswet 1998 geven regels voor elk van deze kanalen. In elk geval geldt dat de aanbieder de consument goed moet informeren. Zodat die goed weet hoe het aanbod in elkaar zit en de verschillende aanbiedingen kan vergelijken.

Gas- en Elektriciteitswet worden samengevoegd

Op dit moment onderhandelt de Nederlandse overheid over het samenvoegen van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet. De nieuwe wet moet duidelijker en eenvoudiger worden, en beter aansluiten bij andere wetten. In het nieuwe voorstel worden onder meer bepalingen geordend, de inrichting en taken van de systeembeheerder en de tariefregulering inhoudelijk aangepast. De Eerste Kamer verwierp het voorstel van Minister Kamp in december 2015.

Meerdere verplichtingen energieaanbieders

Naast de Gas- en Elektriciteitswet 1998 moeten energieaanbieders ook de zienswijze Informatievoorziening bij Energieverkoop van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt naleven. Branchevereniging Energie-Nederland heeft de praktische implicaties van de wetgeving vastgelegd in een gedragscode.

 

Meer weten over de regels vanuit de Gaswet en Elektriciteitswet 1998? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze gedragscode of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.

Jitty van Doodewaerd
Arjen van Eeuwen

Alles weten over wetten en regels voor energieverkoop?

In onze e-learnings leggen wij dit op een begrijpelijke & praktische manier uit

Gratis versie aanvragen

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Stel uw vraag over de Gaswet en Elektriciteitswet 1998 aan onze experts.

Stel uw vraag