Code Telemarketing
Ongevraagd consumenten benaderen met een commercieel doel? Daarvoor geldt de Telecommunicatiewet, waarin de telemarketing regels zijn vastgelegd. Maar om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen, hebben telemarketingbedrijven zelf ook regels opgesteld. Die staan in de Code Telemarketing, die een Gedragscode en een Reclamecode bevat.
Reclamecode Telemarketing
De Reclamecode Telemarketing geeft een standaard en aanvullende regels voor commerciële telefoongesprekken. Deze mogen alleen plaatsvinden als iemand toestemming heeft gegeven voor deze benadering (ongewenste telefoontjes zijn dus niet meer toegestaan). In het gesprek moet een telemarketeer duidelijk aangeven namens welke organisatie hij belt. En mag hij geen aanbiedingen doen aan mensen van wie hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn.
De telemarketing code geeft ook aan op welke tijdstippen iemand mag bellen en hoe het Recht van Verzet aangeboden moet worden. Daarnaast geeft de code handvatten voor het aankondigen van het uitschrijfbandje (IVR) door de telemarketeer.
De verplichtingen van de Reclamecode Telemarketing gelden voor het hele Nederlandse bellend bedrijfsleven. Zowel adverteerders als callcenters kunnen worden aangesproken als de code wordt overtreden. In dat geval kunnen consumenten een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.
Gedragscode Telemarketing
De Gedragscode Telemarketing bevat technische standaarden, maar stelt vooral eisen aan de kwaliteit van gesprekken. Zo is het verplicht dat in de opleiding van agents aandacht wordt besteed aan de geldende wet- en regelgeving en aan het benaderen van mensen die handelings- of wilsonbekwaam blijken te zijn.
Meer weten over de regels vanuit de Code Telemarketing? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze regelgeving of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.
Meer weten