Informatieverplichting per marketingkanaal
Een energieaanbieder kan verschillende kanalen inzetten om consumenten aanbiedingen te doen. Zoals telemarketing, e-mail of verkoop buiten de verkoopruimte. De Gaswet en de Electriciteitswet 1998 geven regels voor elk van deze kanalen. In elk geval geldt dat de aanbieder de consument goed moet informeren. Zodat die goed weet hoe het aanbod in elkaar zit en de verschillende aanbiedingen kan vergelijken.

Gas- en Elektriciteitswet worden samengevoegd
Op dit moment onderhandelt de Nederlandse overheid over het samenvoegen van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet. De nieuwe wet moet duidelijker en eenvoudiger worden, en beter aansluiten bij andere wetten. In het nieuwe voorstel worden onder meer bepalingen geordend, de inrichting en taken van de systeembeheerder en de tariefregulering inhoudelijk aangepast. De Eerste Kamer verwierp het voorstel van Minister Kamp in december 2015.

Meerdere verplichtingen energieaanbieders
Naast de Gas- en Elektriciteitswet 1998 moeten energieaanbieders ook de zienswijze Informatievoorziening bij Energieverkoop van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt naleven. Branchevereniging Energie-Nederland heeft de praktische implicaties van de wetgeving vastgelegd in een gedragscode.