Nieuws
-
Speciaal voor u: de DMCC Compliance Gids Fondsenwerving
Zonder kennis van privacywetgeving is het fondsenwervers bijna onmogelijk geworden verantwoord te werven. Er wordt verwacht dat uw organisatie integer en respectvol omgaat met persoonlijke gegevens van (potentiële) giftgevers of donateurs. Een datalek of het ongewenst verzamelen van klantgegevens kan negatief afstralen op de hele organisatie.
De DMCC Compliance Gids Fondsenwerving zet alle toepasselijke regels nog eens voor u op een rij. Van brievenbus tot inbox, van cookie marketing tot custom audiences. Zo weet u precies wat wel en wat niet mag in fondsen-, leden- en donateurswerving. En het mooie is, deze gids is helemaal gratis te downloaden omdat iedereen baat heeft bij compliant werving. Download de gids hieronder en ontvang hem direct in uw mail!
Meer weten over wet- en regelgeving voor goede doelen? Bekijk dan eens onze kennisbank. -
Speciaal voor marketeers: de DMCC Compliance Gids Marketing
Voor organisaties is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om gerichte marketing activiteiten te ontplooien zonder kennis van wet- en regelgeving. Er wordt verwacht dat uw organisatie integer en respectvol omgaat met persoonlijke gegevens van (potentiële) klanten. Een datalek of het ongewenst verzamelen van klantgegevens kan negatief afstralen op de hele organisatie.
De DMCC Compliance Gids Marketing zet alle toepasselijke regels voor privacy nog eens voor u op een rij. Alle kanalen komen aan bod: van chatbots en social media tot telemarketing, van de inbox tot de brievenbus. We geven u de handvatten om te beoordelen of u zich in uw marketing aan de wet houdt. Want als u weet wat niet mag, weet u ook wat wel is toegestaan. En het mooie is, deze gids is helemaal gratis te downloaden omdat iedereen baat heeft bij compliant werken. Download de gids hieronder en ontvang hem direct in uw mail!
Meer weten over wet- en regelgeving? Bekijk dan eens onze kennisbank.
We hebben ook een gids speciaal voor Fondsenwerving, deze download u hier. -
Download: in 10 stappen naar AVG compliance
Heeft uw organisatie een database met gegevens van klanten, donateurs, leden, prospects of frequente bezoekers? Gebruikt u deze gegevens in uw bestand om hen op de hoogte te houden van uw activiteiten, acties of voorstellingen? Verstuurt u een e-mailnieuwsbrief of heeft uw organisatie een Facebookpagina of Twitteraccount? Dan verwerkt u persoonsgegevens en moet u zich aan de wet- en regelgeving houden met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.
Dit stappenplan geeft een overzicht van de belangrijkste privacy compliance vereisten en vertelt stapsgewijs hoe organisaties deze op een praktische manier kunnen implementeren. En het mooie is, dit stappenplan is helemaal gratis te downloaden omdat iedereen baat heeft bij compliant werken. Download de gids hieronder en ontvang hem direct in uw mail!
Meer weten over privacy wet- en regelgeving? Bekijk dan eens onze kennisbank. -
Adriaansens wil afkoelperiode colportage en einde klantrelatie telemarketing
Minister Adriaansens kondigde 22 april jl. in een kamerbrief aan voornemens te zijn om colportage en telemarketing verder te reguleren. Bij colportage voert de Minister naar Belgisch voorbeeld een zogenaamde 'afkoelperiode' in waarbij een consument het aanbod aan de deur binnen 3 dagen kan accepteren. Voor telemarketing wil zij de klantrelatie schrappen. Dit is de uitzondering die het voor organisaties mogelijk maakt met eigen klanten te bellen zonder toestemming, maar wel met afmeldmogelijkheid.
-
Nieuwe prioriteiten EDPB bekend
De European Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van privacytoezichthouders in Europa, heeft de strategie van de EDPB gepresenteerd voor de periode 2024-2027. De strategie bestaat uit vier prioriteiten en de belangrijkste acties om de gestelde doelen te bereiken. De nieuwe strategie is een aanscherping van de vorige en houdt rekening met nieuwe uitdagingen, zoals nieuwe wetten die invloed hebben op de privacy, en sterk opkomende technieken, zoals AI. De Autoriteit Persoonsgegevens zal zich de komende jaren, samen met diens Europese collega’s, inzetten voor de volgende vier prioriteiten.
-
Telemarketing verder beperkt, bedenktijd bij alle deurverkoop
Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) gaat onderdelen van haar Consumentenagenda op het gebied van telemarketing en deurverkoop wettelijk uitwerken. Telefonische verkoop van bijvoorbeeld energiecontracten wordt straks verder beperkt. Aanbieders mogen ook niet meer bellen met een aanbod als een persoon of bedrijf klant is of klant is geweest. In de praktijk is telemarketing dan alleen nog maar mogelijk als je zelf expliciet toestemming geeft om gebeld te worden door een aanbieder.
-
AP waarschuwt: risico’s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, laten na om mensen te waarschuwen dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen. Organisaties schatten de risico’s van de aanval namelijk vaak – in 7 van de 10 gevallen – te laag in. Met als gevolg dat de mensen van wie er persoonlijke gegevens zijn gelekt, zich niet kunnen wapenen tegen mogelijke oplichting of andere misdrijven van cybercriminelen.
-
WWJZ: aantoonbare compliance instructie voor uw telemarketeers
Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing voor leden van de DDMA in werking getreden. Weetwatjezegt (WWJZ) heeft de wijzigingen die voor de telemarketeer van belang zijn, verwerkt in de telemarketing programma’s en in de kennisbank. Daarin is ook een handige samenvatting te vinden van de CTM. In de nieuwe Code is extra aandacht voor de rol van intermediairs. Wijzigingen die voor hen van belang zijn, hebben we verwerkt in het optionele programma intermediaire werving.
-
Google Analytics cookies plaatsen zonder toestemming, mag dat?
Bijna wekelijks krijgen wij bij DMCC wel de vraag of er nu wel of geen toestemming nodig is voor Google Analytics cookies. Dat hangt er dus vanaf: allereerst van het feit of u gebruik maakt van Google Universal Analytics of het nieuwere Google Analytics 4.
-
Pay or (not) okay: privacytoezichthouders starten procedure om toestemmingsbeleid social media platforms
In het digitale tijdperk waar we ons nu bevinden, botsen innovatie en privacy regelmatig. Meta's recente "Pay or Okay" beleid op Instagram en Facebook veroorzaakt veel discussie. Deze discussie benadrukt de ingewikkelde relatie tussen technologische vooruitgang en privacy in onze huidige maatschappij. Als u een gebruiker van Facebook of Instagram bent, heeft u waarschijnlijk al een melding gekregen waarin Meta u vraagt of u wilt betalen om geen advertenties meer te zien, of dat u de app gratis blijft gebruiken in ruil voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties op uw tijdlijn. Meta plaatst u voor een keuze: betalen voor uw privacy of instemmen met tracking voor gepersonaliseerde advertenties. Dit roept vragen op over de waarde en toegankelijkheid van privacy rechten.