Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

/kennisbank/artikel/code-telemarketing/ 2025-04-19T15:47:22+00:00 78ef084a
Ga naar de inhoud

Code Telemarketing

Ongevraagd consumenten benaderen met een commercieel doel? Daarvoor geldt de Telecommunicatiewet, waarin de telemarketing regels zijn vastgelegd. Maar om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen, hebben telemarketingbedrijven zelf ook regels opgesteld. Die staan in de Code Telemarketing, die een Gedragscode en een Reclamecode bevat.

Reclamecode Telemarketing

De Reclamecode Telemarketing geeft een standaard en aanvullende regels voor commerciële telefoongesprekken. Deze mogen alleen plaatsvinden als iemand toestemming heeft gegeven voor deze benadering (ongewenste telefoontjes zijn dus niet meer toegestaan). In het gesprek moet een telemarketeer duidelijk aangeven namens welke organisatie hij belt. En mag hij geen aanbiedingen doen aan mensen van wie hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn.

 

De telemarketing code geeft ook aan op welke tijdstippen iemand mag bellen en hoe het Recht van Verzet aangeboden moet worden. Daarnaast geeft de code handvatten voor het aankondigen van het uitschrijfbandje (IVR) door de telemarketeer.

 

De verplichtingen van de Reclamecode Telemarketing gelden voor het hele Nederlandse bellend bedrijfsleven. Zowel adverteerders als callcenters kunnen worden aangesproken als de code wordt overtreden. In dat geval kunnen consumenten een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.

Gedragscode Telemarketing

De Gedragscode Telemarketing bevat technische standaarden, maar stelt vooral eisen aan de kwaliteit van gesprekken. Zo is het verplicht dat in de opleiding van agents aandacht wordt besteed aan de geldende wet- en regelgeving en aan het benaderen van mensen die handelings- of wilsonbekwaam blijken te zijn.

 

Meer weten over de regels vanuit de Code Telemarketing? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze regelgeving of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.

Arjen van Eeuwen
Jitty van Doodewaerd

Wat zijn de Telemarketing regels?

In onze e-learnings leggen wij dit op een begrijpelijke & praktische manier uit

Gratis versie aanvragen

Veelgestelde vragen

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Stel uw vraag over de Code Telemarketing aan onze experts.

Stel uw vraag